Download als pdf-document

Deel dit document
23/04/2012

Klanten van Delhaize kunnen beroep doen op advies van diëtisten

Tips en informatie voor een gezondere en meer evenwichtige levenswijze

Brussel – Op 27 en 28 april lanceert Delhaize een vernieuwend pilootproject om haar klanten te sensibiliseren voor een evenwichtige voeding. Zo zullen er diëtisten aanwezig zijn in 6 supermarkten om de klanten van Delhaize te adviseren en te helpen om gezondere eetgewoontes aan te nemen. Dit laatste wordt hen rechtstreeks uitgelegd in de supermarkt. Maar de missie van Delhaize reikt verder dan een sensibiliseringscampagne. Delhaize engageert er zich immers toe om te waken over de gezondheid van haar klanten door evenwichtige huismerkproducten voor te stellen die voortdurend bestudeerd en verbeterd worden door een team van diëtisten en wetenschappers van Delhaize.

Advies van professionals voor een betere voeding

Het voedingsevenwicht wordt niet bereikt met één maaltijd of op één dag, maar wel over een periode  van meerdere dagen en zelfs weken. Het organisme heeft voedingsstoffen (proteïnen, vitaminen…) nodig in de juiste verhoudingen (niet te veel, niet te weinig). Het is net daarvoor dat de voedingspiramide dient, een belangrijk concept dat Delhaize opnieuw in de kijker wil zetten tijdens deze actie. Het project verloopt via twee formules.

In de supermarkten van Aalst, Ieper en Falisolle zal een voedingsexpert een kleine groep klanten die zich vooraf hebben ingeschreven, begeleiden gedurende een rondgang van 30 à 45 minuten doorheen de rayons. Tijdens deze rondgang zal de diëtist hen de principes van de voedingspiramide uitleggen. Hij zal hen ook leren om een etiket correct te lezen of te leren onderscheiden welke de goede en slechte vetten zijn en waarvoor bijvoorbeeld het vetgehalte staat.

In de supermarkten van Oudergem (Debroux), Waasland (Shopping center in Sint-Niklaas) en Saint-Lambert in Luik zal een diëtist aan een stand in de winkel ter beschikking staan van de klanten. De klanten zullen de gelegenheid hebben om al hun vragen over voeding te stellen: voedingspiramide, specifieke diëten, aanbod van specifieke produ…

Dankzij dit originele initiatief ontvangen de klanten een maximum aan informatie van professionals op vlak van voeding en krijgen ze meteen advies om gezonde en evenwichtige producten te kiezen op de plaats waar ze hun boodschappen doen en over hun maaltijden beslissen.

Voedseldriehoek

Gezondheid, een prioriteit voor Delhaize

Al jaren is gezondheid een prioriteit voor Delhaize. De supermarktketen moedigt op verschillende manieren haar klanten en medewerkers aan om te kiezen voor evenwichtige voeding, en verbindt er zich toe om kwaliteitsvolle, betrouwbare en alsmaar gezondere producten te ontwikkelen, vooral door de herformulering van producten.

Delhaize wil haar klanten ook zo goed mogelijk informeren en hen toelaten om gemakkelijk de juiste keuzes te maken. Daarom is er heel wat informatie over voeding, specifieke diëten of voeding voor baby’s en kinderen beschikbaar op de pagina Gezondheid en welzijn op de website www.delhaize.be. Bovendien staan er het hele jaar door diëtisten ter beschikking van de klanten die vragen hebben rond voeding. Om deze diëtisten te contacteren, volstaat het om het formulier in te vullen dat beschikbaar is op dezelfde plaats op de site.

Steeds evenwichtigere producten voorstellen

Om een meer evenwichtige voeding en gezondere levenswijze aan te bieden aan de klanten, werkt de dienst Kwaliteit van Delhaize voortdurend aan de verbetering van de producten en aan hun nutritionele samenstelling. Een team van diëtisten en wetenschappers onder leiding van dokter Tim Lammens test voortdurend en systematisch alle producten. « Indien de nutritionele samenstelling van een product verbeterd kan worden zonder in te boeten op de smaak waarvan onze klanten zo houden, dan starten we het herformuleringsproces » verklaart dokter Tim Lammens, Director Quality & Food Safety. « Dit jaar hebben we ongeveer 1000 producten verbeterd. Zo hebben de herformuleringen van verschillende bereide maaltijden in 2011 ons toegelaten om de aanwezigheid van vetten te verminderen met gemiddeld 30%. Op nationaal vlak betekende dat 12 ton!». In 2010 noteerde Delhaize al een vermindering van 38 ton zout en 30 ton vet, alleen al door de herformulering van haar broden en lasagnes.

De actie in de praktijk, twee formules

De diëtisten van Delhaize zullen aanwezig zijn in de supermarkten van Aalst, Ieper en Falisolle op vrijdag 27 april van 10 tot 18 uur en op zaterdag 28 april van 10 tot 17 uur voor de begeleide gezondheidswandeling. De klanten die hieraan wensen deel te nemen, moeten zich inschrijven via telefoon op 0800/95-713 vóór 24 april om 19 uur. De wandeling gebeurt in kleine groepen van maximum 10 personen en zal tussen 30 en 45 minuten duren. Vooraf inschrijven is verplicht.

In de supermarkten van Oudergem (Debroux), Waasland (Shopping center Sint-Niklaas) en Saint-Lambert in Luik zullen de diëtisten aanwezig zijn met een stand in de winkel op vrijdag 27 april van 10 tot 18 uur en op zaterdag 28 april van 10 tot 17 uur. Ze zullen ter beschikking staan van de klanten om te antwoorden op hun vragen.

Tags

Contactinformatie

Florence Communications Manager fmaniquet@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11

Roel External Communications Manager rdekelver@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11