Download als pdf-document

Deel dit document
05/10/2011

Delhaize België breidt haar gamma Fairtrade producten aanzienlijk uit

Delhaize viert de Week van de Fairtrade Van 5 tot 15 oktober is het de Week van de Fairtrade.

Voor Delhaize België is dit de uitgelezen kans om haar eerlijke producten met het label van Fairtrade Max Havelaar extra in de kijker te zetten en dan vooral de nieuwe referenties die aan het assortiment werden toegevoegd. Meer dan 20 jaar na haar lancering in de eerlijke handel bekleedt Delhaize een leiderspositie op deze markt, die dankzij haar waarden steeds meer aanhangers kent. Delhaize wil dan ook verder gaan op dit elan.

  • De verkoop van producten afkomstig van eerlijke handel is met 10% gestegen bij Delhaize
  • Delhaize breidt haar aanbod Fairtrade-voedingsproducten uit van 42 naar 65 referenties
  • Delhaize introduceert een nieuw textielgamma, op basis van Fairtrade-biokatoen. De klant kan het nieuwe assortiment leren kennen dankzij een actie in de winkel
  • Delhaize en Max Havelaar: een geëngageerde samenwerking van meer dan 20 jaar

Een stijgend succes

Eerlijke handel is gebaseerd op de drie pijlers van duurzame ontwikkeling: de economie (eerlijke prijs, voorfinanciering, ...), het sociale aspect (betere lonen en werkomstandigheden, verbod op kinderarbeid,...) en het milieuaspect (bescherming van de natuur door het vermijden van intensief gebruik van pesticiden, bodemen riviervervuiling, enz,...). Deze visie en waarden worden steeds meer geapprecieerd door de consument, zo blijkt uit de stijgende verkoopcijfers voor de fairtrade-producten bij Delhaize. Inderdaad, tijdens de eerste zes maanden van 2011 ging de verkoop van deze producten bij Delhaize er met 10% op vooruit, vergeleken met dezelfde periode in 2010. De populairste producten zijn onder andere bananen (+ 23% verkoop), chocolade (+17% verkoop) en cosmeticaproducten (+ 15% verkoop). Met zo‟n goede resultaten blijft de fairtrade-markt zich ontplooien en steken er nieuwe tendenzen de kop op. Eerlijke handel betreft vandaag zoveel meer dan enkel voedingsproducten. Na eerlijke bloemen is het nu ook de beurt aan textiel, gemaakt uit eerlijk biokatoen.

Een Fairtrade-assortiment vol nieuwigheden

Nieuwigheden in de rayon Voeding

bio rooibos  ginseng

Ter gelegenheid van de Week van de Fairtrade introduceert Delhaize een aantal nieuwe referenties in haar fairtrade-assortiment. Het Fairtrade-aanbod in voedingsproducten (en bloemen) gaat van 42 naar 65 referenties. Tussen de nieuwe producten vinden we een 15- tal basissoorten koffie en zes soorten thee van het Delhaizemerk waarvan sommige twee labels dragen: bio en Fairtrade. Om deze nieuwe producten van Delhaize Fairtrade homogener te maken, werd een nieuwe verpakking ontwikkeld, met felle kleurtjes om de smaken en origine van de producten te herkennen.

Ook zijn de producten duidelijk voorzien van het logo “It‟s better when it‟s fair”, een duidelijke en aanmoedigende boodschap! Het Fairtrade-assortiment verwelkomt ook zeven nieuwe producten onder het Delhaizemerk: twee fruitsappen, schuimwijn, biohoning, biorietsuiker, bio-ontbijtgranen met honing, biokoekjes met kokosnoot en biosnoepjes (gommetjes in de vorm van beertjes en muisjes).

Producten exclusief voor de feesten

Delhaize heeft ook een aantal Fairtrade-producten voorzien voor Sinterklaas en de eindejaarsfeesten. Voor deze gelegenheden zullen 14 exclusieve Fairtrade-producten gelanceerd worden in de rayon chocolade/suikergoed.

Vers van de pers: het gamma Fairtrade-textiel

Er is nog een nieuwigheid, en wat voor één: Fairtrade-textiel. Delhaize lanceert een gamma van 73 producten uit natuurlijk textiel, gemaakt uit eerlijk biokatoen. Alle textielwaren worden gelanceerd onder het Delhaize Care merk. Er zijn verschillende modellen (body‟s, t-shirts, onderhemden, polo‟s enz.), kleuren (wit en zwart) en maten beschikbaar, er is voor elk wat wils. Om deze nieuwigheid te introduceren, kregen alle jobstudenten die deze zomer bij Delhaize werkten als uniform een t-shirt gemaakt uit eerlijk biokatoen. Een goede manier om iedereen te tonen dat eerlijke handel niet stopt bij voedingswaren.

Door het Fairtrade-assortiment uit te breiden, bevestigt Delhaize haar wil om de producten afkomstig van eerlijke handel nog toegankelijker te maken voor haar klanten. Max Havelaar, het label dat garandeert dat de criteria van de eerlijke handel gerespecteerd worden en waarmee Delhaize nauw samenwerkt sinds meerdere jaren, is uitermate tevreden met het engagement van Delhaize. Lily Deforce, Algemeen Directeur van Max Havelaar: “Delhaize zette haar eerste stappen binnen de eerlijke handel meer dan 20 jaar geleden. Het feit dat Delhaize vandaag een versnelling hoger schakelt door talrijke nieuwe producten met het Fairtrade-label in de handel te brengen, is een belangrijk en hoopvol signaal voor de producenten uit het zuiden. Deze stap zal de eerlijke handel bovendien nog toegankelijker maken voor de consument.”

Een speciale actie in de winkel

Van 6 tot 13 oktober genieten Delhaize-klanten met een plus-kaart van een speciale actie op de Fairtrade-producten. Bij aankoop van drie producten naar keuze ontvangen ze 50 plus-punten. Delhaize hoopt zo de aandacht te trekken van klanten die niet weten wat eerlijke handel juist betekent en het Fairtrade-gamma nog niet kennen. Voor de klanten die het gamma al wel kennen, is het dan weer een goede manier om de producten te leren kennen die aan het assortiment worden toegevoegd.

Een engagement van lange duur

maxhavelaar

In 1990 verkocht Delhaize de eerste koffie met Fairtrade-label van Max Havelaar. Dankzij deze lange samenwerking met Delhaize konden grote hoeveelheden koffie geproduceerd worden onder omstandigheden van eerlijke handel. Zo konden een heleboel producenten hun levens-omstandigheden verbeteren. Iets meer dan 20 jaar later heeft alle originekoffie van het merk Delhaize een Fairtrade-label. Dit toont een omwenteling aan in de geschiedenis van de eerlijke handel en bevestigt de rol van pionier die Delhaize in dit domein vervult. Doorheen de jaren werden talrijke referenties aan het assortiment toegevoegd. Dankzij haar uitgebreide en gevarieerde assortiment is Delhaize vandaag de grootste verdeler van Fairtrade-producten vanuit het Zuiden.

Op het terrein

De overtuiging van Delhaize omtrent eerlijke handel rust op de ervaringen die de distributeur heeft opgedaan op het terrein. Delhaize is zich bewust kunnen worden van het belang en de impact van de eerlijke handel tijdens de bezoeken aan de producenten in het zuiden met Max Havelaar. Vorig jaar trokken Max Havelaar en Delhaize samen naar Peru, naar de suiker-, cacao- en bananentelers. Lily Deforce: „Deze bezoeken aan het terrein hebben Delhaize de kans gegeven de intensiteit en de kwaliteit van het werk te meten dat de Fairtrade-producenten dagelijks leveren. De distributeur heeft bovendien kunnen ontdekken welke reële en diepe impact eerlijke handel heeft. Dankzij eerlijke handel kunnen de producenten hun toekomst in handen nemen.‟ Dit werd bevestigd door Tim Lammens, Director Quality and Food Safety, en Hans Michiels, Director Communication and External Affairs bij Delhaize België, die aan het bezoek deelnamen.

Tags Delhaize Bio Fairtrade Max Havelaar Duurzaam ondernemen

Contactinformatie

Florence Communications Manager fmaniquet@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11

Roel External Communications Manager rdekelver@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11