Download als pdf-document

Deel dit document
31/05/2011

De bioweek gaat van start bij Delhaize België, de pionier van dit segment in volle evolutie

Een jaarlijkse stijging in de verkoop van 20% en steeds meer klanten

Vanaf morgen gaat de Bioweek van start bij Delhaize België. Dit is een gelegenheid voor Delhaize om de klant de seizoensproducten, autenthiek en kwaliteitsvol, te laten ontdekken en hen te sensibliseren om dagelijks bio-producten te consumeren. Tot 8 juni krijgen de Delhaize-klanten 50 plus-punten bij aankoop van 3 bio-producten. Dit jaar worden het biofruit en de biogroenten voortaan verpakt in biologische afbreekbaar plastic, zodat het milieu nog beter wordt beschermd. Deze bijkomende evolutie bewijst dat Delhaize wilt blijven innoveren en haar plaats als biopioneer voor dit segment in volle evolutie wil blijven behouden.

Dagelijks bio dankzij een geschikt assortiment

Fruit, groenten, vlees, vis, pasta, koekjes, sauzen, ontbijtgranen, kazen, yoghurt, desserts, roomijs, bereide schotels,... Het biomerk Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 500 producten die beantwoorden aan de Europese normen voor biologische productie. Danzij dit ruim assortiment en zijn prijzen die de niet-biologische equivalenten steeds meer benaderen, kan Delhaize ervoor zorgen dat de klant dagelijks bio kan eten zonder te veel te moeten uitgeven.

Fruit en groenten met een uitzonderlijke smaak

Om het beste biofruit en de beste biogroenten te kunnen garanderen, richt Delhaize zich zo veel mogelijk op lokale producenten en gaat ze in zee met diegenen die aan de hoogste kwaliteitsvereisten voldoen. Aangezien elke leverancier zijn eigen specialiteit heeft, kunnen ze hun beste producten aan Delhaize aanbieden. Deze worden nauwkeurig geselecteerd en op kleine schaalgeteeld, en dit zonder het gebruik van kunstmatige meststoffen of schadelijke pesticiden.

De producent van aardbeien, Luc Pauwels, is één van de gepasionneerde landbouwers waarmee Delhaize samenwerkt: “De sterkste kwaliteit van bio-aardbeien is de afwezigheid van het gebruik van pesticiden. Dit maakt het fruit beter voor het milieu. Bovendien worden onze aardbeien in volle grond geteeld... dat proef je onmiddellijk!” aldus Luc Pauwels.

Seizoensproducten; goed voor het milieu

Aangezien Delhaize begaan is met de actuele milieuproblematiek geeft ze de voorkeur aan seizoensfruit en groenten. Naast de vele informatie in de Delhaize-winkels om de klanten aan te sporen om seizoensproducten te kopen, staan het biofruit en de biogroenten eveneens garant voor een seizoensproductie. Deze producten rijpen namelijkop natuurlijke wijze en zonder de grond te schaden.

En Delhaize gaat nog verder. Ze heeft namelijk dit jaar iets nieuws ingevoerd: het biofruit en – groenten worden voortaan in PLA (PolyLactic Acid) verpakt, een biologisch afbreekbare plastic die opnieuw het milieu meer spaart.

Alle bioproducten van Delhaize dragen het label Biogarantie en zijn conform de vereisten van Certisys, een Belgisch onafhankelijk controleorganisme dat garant staat voor een uitstekende kwaliteit en een strikte traceerbaarheid.

Delhaize is nog steeds pionier van een segment in volle evolutie

Met haar biobrood was Delhaize 15 jaar geleden de eerste om bioproducten te lanceren in de distributiesector. Sindsdien is haar assortiment stelselmatig uitgebreid,de verkoop volgde automatisch: “Op de Belgische markt vertegenwoordigen wij momenteel eenmarktaandeel van 33 %voor de verkoop van bioproducten, en dit voor alle distributiekanalen, inclusief de directe verkoop van de boeren aan particulieren aldus Raffael Li Preti, Senior Manager Fruit & Vegetables." De klanten zijn geëvolueerd. Waar we vroeger vaststelden dat slechts een kleine groep van klanten bioproducten kochten, stelt men vandaag vast dat steeds meer klanten zich laten verleiden om een bioproduct te kopen. Het meest gevraagde product op dit moment zijn de bio-eieren. Hoewel ons aanbod aan bio-eieren 1/5 van het totaal assortiment aan eieren vertegenwoordigt, zijn 35% van de gekochte eieren biologisch. Dit bewijst dat bio niet enkel meer is voorbehouden voor een nichecliënteel. De klanten appreciëren de kwaliteit en de authenticiteit van deze producten”.

In drie jaar tijd is de stijging van de bioverkoop bij Delhaize heel opmerkelijk: ieder jaar meer dan 20%. De afdelingen die het meest bioproducten verkopen, zijn de afdelingen fruit & groenten, bakkerij en beenhouwerij. De bioproducten zijn eveneens goed vertegenwoordigd in de rayons gezouten en gesuikerde voeding en in de afdeling Home & Beauty Care met producten op basis van biokatoen.

Als het bioassortiment van Delhaize de marktreferentie blijft, dan is dit dankzij de ruimte die wordt gelaten om keuzes te maken “Het is één van onze belangrijkste categorieën. Ons assortiment is het ruimste op de markt. Delhaize werkt ook zoveel mogelijk op lokaal niveau en wej houden de voedingskwaliteit van onze bioproducten en van de producten van ons huismerk nauwlettend in het oog. Aandacht voorde authenticiteit van onze bioproducten is primordiaal. Wij voegen geen overbodige middelen toe, zelfs al gaat het om natuurlijke additieven”, legt Raffael Li Preti uit. “Delhaize blijft, net zoals voor de andere productcategorieën, innoveren door regelmatig nieuwe referenties aan het bio-assortiment toe te voegen.”

Tags Bio Duurzaam ondernemen

Contactinformatie

Sandrine Communication Manager sblin@delhaize.belgium Tel.+32 2 412 83 16

Roel External Communications Manager rdekelver@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11

  • Home
  • Pers
  • Persartikelen
  • De bioweek gaat van start bij Delhaize België, de pionier van dit segment in volle evolutie