Download als pdf-document

Deel dit document
13/12/2012

De Belgen gaan voor traditie tijdens de eindejaarsfeesten

Enquête Delhaize bij 2000 Belgen

Traditioneel, met de familie, gezellig en bereid op voorhand: dat zijn de sleutelbegrippen voor de feestmaaltijden van de Belgen met eindejaar

Brussel – De resultaten van de enquête die Delhaize recent bij 2000 personen gehouden heeft rond de tendensen voor de feestmaaltijden van het eindejaar 2012 zijn duidelijk: dit jaar kiezen de Belgen voor de traditionele waarden om hun feesten voor te bereiden. Zo blijkt dat het belangrijkste voor de Belgische consument is dat hij zelf een traditionele maaltijd kan klaarmaken met de familie erbij, maar dat hij ondertussen ook bij zijn gasten kan blijven. Bovendien wilt hij dit alles binnen een democratisch budget. Delhaize merkt ook dat de meeste consumenten hun boodschappen voor de eindejaarsmaaltijd in een supermarkt zullen doen (ook via e-commerce), dat de mensen die toch een originele maaltijd willen klaarmaken eerder naar de wereldkeuken neigen om hun gasten te verbazen en dat heel wat mensen de feestdagen thuis vieren met een tête-à-tête.

De grootste tendensen voor de feestmaaltijden van het eindejaar 2012

  • Een traditionele maaltijd (80%)
  • Met de familie (65%)
  • ¾ van de consumenten kookt zelf
  • Een menu dat toelaat om zelf tijd met de gasten door te brengen (58%)
  • Een evenwichtig budget: gemiddeld € 35 (per persoon)
  • Boodschappen voor de eindejaarsfeesten in een supermarkt (91%)
  • Een tête-à-tête in 12% van de gevallen

De eerste grote tendens die Delhaize vaststelt bij deze enquête is dat meer dan 80% van de Belgische consumenten van plan is om een traditioneel gerecht klaar te maken voor de eindejaarsfeesten, een tendens die kan verklaard worden door een terugkeer naar vaste waarden in deze tijden van economische onzekerheid. De meest populaire traditionele gerechten zijn de schotels die samen aan tafel worden klaargemaakt zoals fondue, steengrill, raclette … (30% van de gevallen) en de klassiekers kalkoen en wild, die dit jaar samen op de tweede plaats staan. Voor de bubbels blijft de Belg de voorkeur geven aan champagne (48%), gevolgd door cava (33%). Ook merken we dat de Belgen, zonder zich zorgen te maken over het budget, kiezen voor klassiekers zoals wijn (meer dan 48%), champagne/schuimwijn (47%) of vlees (meer dan 43%). In deze periode voor de feestdagen merkt Delhaize bovendien een uitgesproken voorkeur voor de klassieke Franse wijnen zoals Sancerre, Chablis, Pouilly fumé en bordeaux.

De tweede grote tendens die Delhaize vaststelt, is dat meer dan 65% van de Belgen de eindejaarsfeesten met de familie wil doorbrengen, thuis of bij iemand anders. Deze tendens wordt bevestigd voor zowel kerstavond (meer dan 84%), kerstdag (meer dan 77%) als voor nieuwjaarsdag (meer dan 60%). Opmerkelijk is dat toch ook meer dan 42% oudejaarsavond met de familie zal doorbrengen.

De derde grote tendens die blijkt uit deze enquête is dat meer dan 58% van de ondervraagde personen vindt dat bij de gasten kunnen zijn het belangrijkste criterium is voor een geslaagd feestmaal. Ook al wil de consument zelf koken, toch wil hij tijd doorbrengen met zijn gasten. Hij zal dus kiezen voor praktische producten waarmee hij tijd kan winnen in de keuken om gezellig bij zijn gasten te kunnen zijn.

Naast deze 3 grote tendensen stelt Delhaize ook enkele andere opvallende zaken vast. Wanneer het gaat om de belangrijkste criteria voor een geslaagd feestmaal, staat “de gasten trakteren op een feestmaal” op de tweede plaats. De kwaliteit van de maaltijd blijft dus heel belangrijk, drie vierden van de consumenten zal bovendien zijn eigen kooktalenten aanspreken en zelf een feestmaal bereiden. Het derde belangrijkste criterium is een evenwichtig budget (+25%). Wat de uitgaven betreft, voorzien de Belgen een gemiddeld budget van € 35 per persoon voor een feestmaal, ofwel een stijging met € 2 in vergelijking met 2011.

Delhaize stelt ook nog vast dat 91% van de consumenten de producten voor hun feestmaal zal kopen in een supermarkt. Ze gaan doorgaans een week op voorhand naar de winkel voor de droge voeding en de dranken, en één of twee dagen op voorhand voor de verse producten. Om zo goed mogelijk te beantwoorden aan de vragen van de klanten heeft Delhaize de uren van zijn winkels aangepast. Zo zullen alle supermarkten van Delhaize open zijn op zondag 23 en 30 december van 10 tot 16u en sommige aangesloten winkels ook op 25 december en op 1 januari. Daarnaast zullen heel wat mensen beroep kunnen doen op onze online diensten zoals www.delhaizedirect.be of www.delhaizewineworld.com om de verwachte stormloop in de winkels tijdens de eindejaarsperiode te vermijden (+10%).

We merken ook dat zij die niet kiezen voor traditie maar een origineel feestmenu willen klaarmaken eerder voor de wereldkeuken, en dan vooral voor de Aziatische keuken, kiezen om hun gasten te verbazen.

Ten slotte brengt 12% van de Belgische consumenten de feesten door met z’n tweeën. Een maaltijd klaarmaken voor weinig mensen is een tendens die we al het hele jaar door merken. Delhaize biedt al verschillende jaren heel wat schotels en desserts aan voor twee personen, zodat kleine gezinnen geen eten hoeven te verspillen.

De enquête van Delhaize werd eind oktober en begin december uitgevoerd op basis van twee stalen van 1000 Belgen die representatief zijn voor de Belgische demografie.

Tags Eindejaarsfeesten

Contactinformatie

Florence Communications Manager fmaniquet@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11

Roel External Communications Manager rdekelver@delhaize.be Tel.+32 2 412 21 11